Sponsoren

Sponsoren

Het Nederlandse taalgebied is niet groot, de afzetmarkt is dat vanzelfsprekend ook niet. Ondertussen is de concurrentie op de schrijversmarkt hevig; voornamelijk omdat gevestigde uitgeverijen kiezen voor vertaalde literatuur uit het buitenland of de commercieel makkelijke markten als vrouwenromans of fantasy. Dit is geen kritiek, alleen een constatering.

Hierdoor blijven de moeilijke doelgroepen zoals jongeren vanaf 13 jaar en met name jongens berooid achter. Het excuus: ze lezen niet. Dat dit flauwekul is bewijzen boeken als Harry Potter wel. Sterker nog: wie uit zo een rijke omgeving op kinderboekengebied als Nederland komt met wereldtoppers als Annie MG Schmidt, Carry Slee, Paul van Loon, Dick Bruna enzovoorts enzovoorts, krijgt niet opeens een hekel aan lezen. Je krijgt wel minder tijd en aanmoediging.

De concurrentie van andere media neemt toe, uiteraard, maar tegelijkertijd droogt het aanbod simpelweg op. Er zijn nou eenmaal makkelijkere markten om geld te verdienen in de schrijverij.

Van origine Nederlandse boeken die specifiek voor jongens tussen 13 en 18 worden geschreven, zoals Cool als Collina, maar die niet vallen onder fantasy hebben het moeilijk. Hun schrijvers krijgen amper ruimte en aandacht. 

Met Cool als Collina ben ik toch in het diepe gesprongen. Verhalen zoals Cool als Collina houden niet alleen het plezier en de interesse voor lezen in stand, ze behandelen ook belangrijke actuele thema’s in de maatschappij op een manier die jongeren begrijpen.

Ik schrijf en publiceer mijn verhalen met plezier. Ik kan het alleen niet alleen.

Net als vele andere kunstenaars sta ik open voor sponsoren. In de ‘literaire wereld’ nogal ongebruikelijk, maar mijn inziens voor zelfpublicerende auteurs noodzakelijk. 

Ik zoek niet per se sponsoring in de vorm van een toelage of een eenmalige bijdrage. De ondersteuning die ik vraag is die van handeling. Dat kan een simpel gebaar (kleine moeite, groot gebaar!) zijn als iemand attenderen op Cool als Collina of het plaatsen van een mooie recensie. Het kan ook in de vorm van bijvoorbeeld aandacht op een website; een promotiemiddag; gedoneerde advertentieruimte et cetera. Uiteindelijk is de beste vorm van sponsoring die van aandacht.

Bent u positief bekend met mijn werk en onderschrijft u het belang van lezen onder jongeren, dan hoop ik dat u zich aangesproken voelt. Heeft u zelf een idee om mijn werk te sponsoren, ik sta open voor suggesties. En anders verzinnen we samen wel iets!

Neem contact op via onderstaande gegevens.

Alvast hartelijk dank!

Arjan

Contact:

Arjan van den Haak
Postbus 300
3760 AH Soest

e-mail: arjan.vandenhaak apenstaartje gmail punt com